Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læringsmiljøer

I  Menighedsbørnehaven er huset funktions indrettet. Det vil sige at hvert rum har et læringsmiljø.

Alle rummende har et navn, der knytter an til den aktivitet der foregår i rummet. Dette er så det er nemmere for barnet at forholde sig til.

Nedestående kan I læse om hvert enkelt rum.

Bænkebideren: Bænkebideren er Menighedsbørnehavens indgangsparti og garderobe. Det er her børnene starter og slutter dagen. For at give barnet det bedst mulige udgangspunkt med tro på egne evner, er det vigtigt at give barnet mulighed for at indtage sin egen hverdag på alle måder. Dette fremmer barnets selvværd og selvtillid, samt giver dem opfattelsen af at være i et kompetent og aktivt menneske i sin egen hverdag. Det pædagogiske fokus i Bænkebideren ligger primært på selvhjulpenhed, selvstændighed og succesoplevelser gemmen understøttet læring. Målet er at skabe livsduelig børn med tro på egne evner, der ser udfordringer fremfor problemer, da det er mindsettet, der bliver afgørende for evnen til at finde løsninger og strategier til at bevæge sig fremad.

Mariehønen: I Mariehønen har vi i Menighedsbørnehaven fokus på ro og fordybelse gennem abstrakt tænkning og regellege. Dette sker gennem puslespil, diverse spil og forskellige konstruktions materialer. Mariehønen er det læringsrum, hvor børnene møder ind om morgnen, så der skabes en rolig start på dagen. Hvilket i høj grad tilgodeser børn i udsatte positioner, men samtidigt er et gode for alle børn, da der skaber tryghed og genkendelighed. Mariehønen bruges ligeledes som spisegruppe til frokost. Der er derfor ophængt bordplaner med fokus på visualisering i børnehøjde, der giver børnene optimale deltagelsesmuligheder i rutinepædagogikken ved borddækningen og generelle frokost forberedelser. Mariehønen er desuden MBH's Storgruppe rum. Det er her børnene mødes og laver aktiviteter, der understøtter  lysten til at lære, og derved er medvirkende til at sikre den bedst mulige sammenhæng med skolen.

Sommerfuglen: Sommerfuglen har vi i Menighedsbørnehaven valgt at indrette med fokus på rolleleg. Gemmen rollelege får børnene mulighed for at bearbejde deres oplevelser af omverden. De lærer noget om andre, men især om dem selv. Ved at påtage sig forskellige roller i legen, efterligner de deres hverdag og skaber derved deres egen forståelse af omverden. Rollelege er et grundlæggende led i børnenes personlighedsdannelse. Rollelegene udvikler sig med alderen, og bliver gradvist mere detaljerede og tydelige. Sommerfuglen er derfor inddelt i tydelige æstetiske læringsmiljøer med fokus på tilgængelige materialer og fordybelse.

Græshoppen: Græshoppen er Menighedsbørnehavens rum til kropslig erfaringsdannelse. Kroppen er grundlaget for børnenes deltagelse i samfundets forskellige fællesskaber og har både en fysisk og eksistentiel dimension. I Græshoppen kan børnene blandet andet udfordre deres motorik på balancebaner, slå kolbøtter, klatre på klatrevæg og udforske deres selvbillede på spejlvæggen. Græshoppen er et læringsmiljø der forener grov motoriske aktiviteter med sanse stimuli og giver børnene mulighed for at udvikle kropsbevidsthed ift. egne og andres grænser. Græshoppen giver mulighed for en mindre gruppe børn, at udforske og selvinitiere motoriske lege. Men den er samtidigt et rum der giver mulighed for pædagogisk planlagte aktiviteter med fokus på det enkelte barns eller gruppens udviklingsperspektiver. Græshoppen er et læringsrum, hvor musik og sang er grundlæggende elementer. Gemmen det musikalske fællesskab oplever børnene at blive inkluderet i og være medskabere af aktiviteter og leg. Musik og sang pirrer børnenes fantasi og styrker forestillingsevnen. Det øger børnenes opmærksom på nuet og deres koncentrationsevne. Ved at lege med de musikalske udtryk øger vi hjernenshalvdelenes samarbejde og styrker derved børnenes sprogtilegnelse. Derudover understøttes børnenes arbejdshukommelse, der er nødvendig for at kunne optage ny viden og sætte handlinger i system. Musik taler - ligesom kunst - et fælles inkluderende sprog. Det taler til vores følelsesliv og sanser og styrker vores erfaringsdannelse. 

Billede af børn på motorikbane

Billede af børn på motorikbane.

Bierne: Bierne er Menighedsbørnehavens rum for æstetiske læringsprocesser. Det er her børnene kan stifte bekendtskab med kreative materialer, der giver mulighed for at eksperimentere med at omsætte indtryk til udtryk. På Bierne sættes kreativitet og fantasi i spil, gemmen kunstneriske udtryksformer erfarer børnene, at der er afstand mellem virkelighed og fantasi og lærer derved at tænke abstrakt. Abstrakt tænkning er grundlaget for at lære sprog, matematik og fysik. Derudover er et kreativt værksted et godt rum for at stimulere børnenes finmotoriske evner samt præsentere dem for sansemotoriske stimuli. Bierne anvendes ligeledes som spisegruppe til frokost Der er derfor ophængt bordplaner med fokus på visualisering i børnehøjde, der giver børnene optimale deltagelesesmuligheder i rutinepædagogikken ved borddækning og generelle frokost forberedelser. 

Myren: I Myren har vi i Menighedsbørnehaven valgt at sætte fokus på konstruktions og rollelege. Rummet er indrettet med gulvtæppe for at skabe optimal akustik. I konstruktionslegen skaber og bygger børnene. De bruger deres logiske matematiske tænkning til at genskabe elementer fra deres virkelighed, samt deres fantasi til at skabe personlige udtryk. I Myren kan børnene anvende legoklodser i forskellige former, farver og størrelser på flytbare plader på gulvet eller til at bygge vertikalt på legovæggen. Børnene kan ligeledes fordybe sig i at skabe store og små togbaner med plads til forskellige togsæt. I Myren findes også forskellige dukkehuse med et bredt udvalg af figurer til.

Billen: I Billen har vi i Menighedsbørnehaven valgt at sætte fokus på rollelege med legetøj såsom biler og dyr. Billen er et lille afgrænset rum, med gode muligheder for fordybelse. I rummet findes der biler i forskellige størrelser og udforminger samt en stor garage. Ved at præsentere børnene for biler med forskellige funktioner og udtryk, giver vi dem mulighed for at eksperimentere med legens indhold, og herigennem kombinere det kendte fra hverdagen med fantasiens input. I Billen findes der ligeledes legekasser med dinosaurer og med magneter. Magneter er ideelle til konstruktionslege, da de giver børnene mulighed for at eksperimentere med forskellige udtryk. Gemmen magneternes simple udtryk/udformninger bliver det muligt for børnene at bruge deres fantasi til at bygge alt fra huse til rumraketter, bilbaner og meget andet. Det tilgængelige legetøj i Billen, skiftes løbende ud alt efter børnene optagethed og interesser, så der eksempelvis i perioder vil være bondegård og husdyr, eller ridderbord og riddere i legekasserne.

Eventyrrummet: I Eventyrrummet kan Menighedsbørnehavens børn og voksne fordybe sig i fortællingernes verden gennem et bredt udvalg af bøger i forskellige emner og historier. Rummet er indrettet med afskærmning, så det skaber atmosfære for fordybelse og ro. Med bløde møbler, en fortællerstol og eventyrtæppe på gulvet er rummet sat til at dykke ned i deres egen forestillingsverden. Menighedsbørnehaven afholder årlige Bibliotekskursus for børnene. Kurset har til mål at lære børnene, hvordan bøger kan bruges til at gå på opdagelse i fantasien og ikke mindst skal passes på. Ved kursets ende får alle børn opdateret deres bibliotekskort, kortet er med til at øve børnene i at låne noget og sørge for at det leveres tilbage i pæn stand, hvilket er en stor del i deres kulturelle dannelse.  Fortællering er med til at gøre børn empatiske og kreative, helt fra de er små påvirkes børnenes verdens opfattelse af de billedbøger de præsenteres for, senere føjes fortællingernes beskrivelser af personer, steder, og andre aktører til deres forståelses verden. Hvilket er medvirkelse til at børnenes identitetsdannelse, kulturelle forståelse samtidigt med at det lærer børnene at udvikle et kritisk perspektiv på, hvordan de deltager i sociale siturationer. Højtlæsning styrker børnenes talesprog, koncentrationsevne, læsefærdigheder og evnen til at skrive. Dialogisk læsning understøtter børnenes sproglige udvikling, deres evner til at samtale og komme til orde. Børnene tilbydes et rum hvor alle kan komme på banen, der er ingen givne svar. Eventyr og fortæller taler til noget i os alle vi kan begejstres, inspireres, forskrækkes, føle sympati og tage afstand til det vi oplever i bøgernes verden. I eventyrens verden kan børn altså gå op opdagelse i deres følelsesliv, uden det bliver farligt, for det ender jo godt.

Hulen: I Hulen er der mulighed for at trække tempoet helt ned, det er et afskærmet rum, hvor der er mulighed for at trække sig og holde en pause. I Hulen findes der, udover en stor madras og nogle puder, 3 aktivitetsplader der stimulerer børnenes logiske og kognitive udvikling på forskellige vis. Pladerne har forskelligt udviklingspotentiale. "Kuglelabyrinten" træner børnenes finmotorik og koncentrationsevne. Der er fokus på matematisk intelligens og logisk tænkning. "Mønsterleg" taler til børnenes kreative evner. Den styrker børnenes farvegenkendelse, trænger dem i at genskabe mønster og aktiverer dermed deres matematiske opmærksomhed. "Lukkemekanismer" er forskellige finmotoriske udfordringer, der stiller børnene overfor opgaver, de kan møde i deres hverdag. Derudover er pladen ideel til børn i udsatte positioner, da den er lavet til at skabe ro og er særlig egnet til at få børn fordybet på alternative måder.

Legeplads: På Menighedsbørnehavens legeplads er der skabt mange forskellige åndehuller til fordybelse i leg og aktiviteter. Legepladsen er sat sammen af et bredt udvalg af redskaber og legestativer med fokus på motorisk udfordring. Derudover er der skabt et rum til naturlig nysgerrighed, science forsøg både børne- og vokseninitierde, og udeliv ved bålsted. Naturoplevelser har både en følelsesmæssig, en kropslig, en social og en kognitiv dimension. I naturen kan børn eksperimentere og gøre sig de første erfaringer med natur videnskablige tænke-og analysemåder. Naturen er et rum til undren, begyndende hypotesedannelser og kategoriseringer i forhold til naturen. Børnene får stimuleret deres krop og sanser, de får blik for uderummets mangfoldige muligheder og der er god plads til fantasi og fordybelse. Naturen er et inkluderende miljø, der øger børnenes deltagelsesmuligheder i fællesskabet. 

Billede af børn og en voksen på legepladsen og ser på snegle

Billede af børn på legeplads.